Beveiligd
Beveiligde omgeving Nog vragen? 0800 - 022 99 99

Alles op een rij Over het akkoord

Bij de Staatsloterij maken we graag mensen blij. Door mensen te laten dromen en mooie geldprijzen weg te geven. Maar in de periode 2000 tot en met 2007 en de Koninginnedagtrekking 2008 hebben we misleidende teksten gebruikt bij de communicatie over hoge prijzen. Dat spijt ons, had nooit mogen gebeuren en past niet in de 291-jarige historie van de Staatsloterij.

De Staatsloterij heeft daarover met Stichting Staatsloterijschadeclaim een akkoord bereikt, namelijk een vergoeding én een Bijzondere Trekking.

Het akkoord en de achtergrond ervan

De Staatsloterij realiseert zich heel goed dat het gebruik van misleidende teksten bij communicatie over hoge prijzen het vertrouwen van veel Nederlanders in de Staatsloterij heeft aangetast. De Staatsloterij bestaat dit jaar 291 jaar en is daarmee de oudste kansspelorganisatie van Nederland. Miljoenen Nederlanders hebben een vaak jarenlange verbintenis met ons. Wij hebben dus een reputatie hoog te houden. Daarom maken wij excuses en vinden we ook dat een bijzonder gebaar op zijn plaats is.

De totstandkoming Akkoord met de Stichting Staatsloterijschadeclaim

Direct na uitspraak in Hoge Raad is allereerst met Loterijverlies in overleg getreden om te komen tot een redelijke en billijke oplossing. De Staatsloterij heeft inmiddels helaas moeten vaststellen dat een dergelijke oplossing met Loterijverlies heel erg lastig te realiseren is.

Daarna is de Staatsloterij de onderhandelingen gestart met Stichting Staatsloterijschadeclaim. Deze stichting zoekt naar een redelijke en praktisch uitvoerbare oplossing voor álle spelers van toen. Daarbij heeft de stichting rekening gehouden met de volgende feiten: de Hoge Raad heeft zich niet uitgesproken over de schade die mogelijk door de misleiding is ontstaan. De Staatsloterij heeft ook in die betreffende jaren steeds meer prijzengeld uitgekeerd dan wettelijk verplicht. Een eventuele gerechtelijke procedure zou een langdurige en kostbare zaak worden zonder enige garantie op succes. Mede in het licht hiervan, meent Stichting Staatsloterijschadeclaim dat het bereikte resultaat zeer redelijk is.

Het herstel van vertrouwen staat daarbij centraal. Stichting Staatsloterijschadeclaim heeft daarom een redelijk en praktisch uitvoerbare en financieel haalbare oplossingsrichting gepresenteerd waarin álle spelers van toen nieuwe kansen krijgen.

Voor spelers die niet worden bereikt Een schenking aan goede doelen

Ondanks de intensieve campagne zijn mogelijk niet alle spelers van toen bereikt. Daarom heeft de Staatsloterij op voorstel van Stichting Staatsloterijschadeclaim ook met een substantiële schenking gedaan van in totaal € 500.000,- aan drie goede doelen: Fonds Gehandicaptensport, Spieren voor Spieren en het Ouderenfonds.

Onze verbeteringen sinds 2008 Consumentenbescherming en de toekomst

Sinds begin 2008 vallen alle prijzen op verkochte lotnummers en in 2015 zijn er 6 garanties geïntroduceerd, waar u ons aan mag houden. Als onderdeel van het akkoord met Stichting Staatsloterijschadeclaim zijn ook afspraken gemaakt over een betere bescherming van het klantbelang. Zo is er een ombudsman/vrouw aangesteld en wordt de klachtenafhandeling verbeterd.

Lees verder

Juridische procedures Het afsluiten van een periode

De Staatsloterij is het bereikte akkoord met Stichting Staatsloterijschadeclaim zorgvuldig en volledig nagekomen. Tegenover de vergoeding en de Bijzondere Trekking staat, dat deelnemers afzien van huidige en nieuwe claims en juridische procedure(s) tegen de Staatsloterij, overige juridische entiteiten en natuurlijke personen, zoals ook uitdrukkelijk is vastgelegd in de algemene voorwaarden voor de vergoeding en het deelnemersreglement voor de Bijzondere Trekking.

Direct contact Met één van onze medewerkers

U kunt ons bereiken op maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 21.00 uur.
Op zaterdag en zondag tussen 10:00 en 17:00 uur.
0800 - 022 99 99 gratis